• العربية
    • English
  • English 
    • العربية
    • English
  • Login
Home
Publisher PoliciesTerms of InterestHelp Videos
Submit Thesis
IntroductionIUGSpace Policies
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education
  • Conferences
  • Fifth Conference "The educational and psychological repercussions of the aggression on Gaza"
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education
  • Conferences
  • Fifth Conference "The educational and psychological repercussions of the aggression on Gaza"
  • View Item

Please use this identifier to cite or link to this item:

http://hdl.handle.net/20.500.12358/28548
Titleتصور مقترح لملاءمة المقررات التعليمية للبيئة الفلسطينية في ظل الحروب والحصار على محافظات غزة
Title in Arabicتصور مقترح لملاءمة المقررات التعليمية للبيئة الفلسطينية في ظل الحروب والحصار على محافظات غزة
Abstract

هدف البحث إلى وضع تصور مقترح لملاءمة المقررات التعليمية للبيئة الفلسطينية في ظل الحروب والحصار على محافظات غزة. ولتحقيق ذلك اتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي المناسب لهذا البحث، أما بالنسبة لأداة البحث المستخدمة فهي: المقابلة وكانت لعدد من الخبراء والمسئولين التربويين. وتناول البحث في الإطار النظري: المنهاج الفلسطيني من حيث محتواه ومعاييره وأسسه كما تم عرض بعض التجارب العالمية الناجحة مثل التجربة اليابانية والماليزية: وتوصلت الدراسة إلى ما يلي:- - ضرورة التخفيف من المنهاج بطريقة تحافظ على المهارات الأساسية والمعارف العلمية - منح المعلمين شيئًا من اللامركزية عند تنفيذ المنهاج وفق معطيات المكان السياسية والحدودية - ضرورة التركيز في المقررات على المهارات الأساسية أكثر من المعلومات. - ضرورة التركيز على بعض المباحث الأساسية مثل الرياضيات، اللغة العربية، العلوم العامة، التربية الإسلامية، اللغة الإنجليزية ---إلخ. - استخدام أساليب تعليمية متنوعة مساعدة لإيصال المفاهيم في أقل وقت ممكن. - التركيز في الشرح على استخدام أوراق العمل. - التقليل من الأنشطة اللاصفية، واستثمار المتوافر منها في شرح المهارات الأساسية. - تفعيل دور أولياء الأمور في تعزيز التعليم. - إلزام أولياء الأمور في معالجة الضعف وفهم المهارات الرئيسة. - ضرورة التوسع في توظيف الوسائل التكنولوجية المتاحة .

Authors
حماد, خليل عبد الفتاح
الخالدي, فاطمة موسى
TypeConference Paper
Date2015-12-05
Languageالعربية
Subjects
المقررات التعليمية
الحروب والحصار
قطاع غزة
Published inالتداعيات التربوية والنفسية للعدوان على غزة
Publisherالجامعة الإسلامية - غزة
Citation
LicenseCC-BY
Collections
  • Fifth Conference "The educational and psychological repercussions of the aggression on Gaza" [46]
Files in this item
file_1.pdf517.3Kb
Thumbnail

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of IUGSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisors

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback