• العربية
    • English
  • English 
    • العربية
    • English
  • Login
Home
Publisher PoliciesTerms of InterestHelp Videos
Submit Thesis
IntroductionIUGSpace Policies
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education
  • Staff Publications- Faculty of Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education
  • Staff Publications- Faculty of Education
  • View Item

Please use this identifier to cite or link to this item:

http://hdl.handle.net/20.500.12358/23681
Titleدور مديري المدارس الخاصة بمحافظات غزة في تعزيز ثقافة الإنجاز لدى معلميهم وسبل تطويره ( مدارس دار الأرقم أنموذجًا)
Title in Arabicدور مديري المدارس الخاصة بمحافظات غزة في تعزيز ثقافة الإنجاز لدى معلميهم وسبل تطويره ( مدارس دار الأرقم أنموذجًا)
Abstract

هدفت الدراسة التعرف إلى دور مديري المدارس الخاصة في تعزيز ثقافة الإنجاز لدى معلميهم، وسبل تطويره، حيث تهدف ثقافة الإنجاز إلى تطوير بيئة تربوية تتضمن ترتيبات إدارية، وفنية جديدة يقوم بها مديرو المدارس، وقد ركزت الدراسة على مدارس دار الأرقم النموذجية كدراسة حالة ممثلة لمجتمع الدراسة، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بتصميم استبانة كأداة للدراسة، وقد تكونت من (5) محاور تناولت أهم العوامل التي تساهم في تعزيز ثقافة الإنجاز, بالإضافة إلى ورشة عمل اشتملت على مجموعة من المشرفين التربويين ومدراء مدارس دار الأرقم ومجلس إدارتها وأمنائها، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: بلغت درجة ممارسة مديري المدارس الخاصة بمحافظات غزة لدورهم في تعزيز ثقافة الإنجاز (76.29) حيث جاء مجال نشر ثقافة الإنجاز في المرتبة الأولى بدرجة موافقة كبيرة بلغت 78.84%، في حين حصل مجال حصل مجال تدريب المعلمين على الإنجاز على المرتبة الأخيرة بدرجة موافقة كبيرة بلغت %72.19. وأوصت الدراسة بضرورة إرساء قواعد العمل الجماعي، والعمل بروح الفريق في المؤسسات التربوية، ووضع آليات محددة وممنهجة تضمن مشاركة أوسع للمعلمين عند صياغة رؤية ورسالة المدرسة، والعمل على نشر الأعمال المتميزة في المجالات المختلفة على موقع المدرسة الإلكتروني.

Authors
الدجني, إياد علي
شاهين, نرمين كمال
TypeJournal Article
Date2016
Languageالعربية
Published inIUG Journal of Educational and Psychological Sciences
SeriesVolume: 24, Number: 3
Publisherالجامعة الإسلامية - غزة
Citation
License
Collections
  • Staff Publications- Faculty of Education [311]
Files in this item
1672-5953-1-PB.pdf5.823Mb
Thumbnail

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of IUGSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisors

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback