• العربية
    • English
  • English 
    • العربية
    • English
  • Login
Home
Publisher PoliciesTerms of InterestHelp Videos
Submit Thesis
IntroductionIUGSpace Policies
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education
  • PhD and MSc Theses- Faculty of Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education
  • PhD and MSc Theses- Faculty of Education
  • View Item

Please use this identifier to cite or link to this item:

http://hdl.handle.net/20.500.12358/21305
Titleفاعلية برنامج الدعم النفسي الاجتماعي المبني على المدارس الأساسية في تنمية بنائية اللعب والثقة بالنفس والتسامح
Title in Arabicفاعلية برنامج الدعم النفسي الاجتماعي المبني على المدارس الأساسية في تنمية بنائية اللعب والثقة بالنفس والتسامح
Abstract

مدى فاعلية برنامج الدعم النفسي الاجتماعي المبني على المدارس الأساسية في تنمية بنائية اللعب والثقة بالنفس والتسامح. هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية برنامج الدعم النفسي الاجتماعي في تنمية بنائية كل من اللعب والثقة بالنفس والتسامح لدى مرحلة التعليم الأساسي في محافظات قطاع غزة، كما هدفت إلى التعرف على الفرق بين الذكور والإناث في درجة الثقة بالنفس، والتسامح، كما هدفت أيضاً إلى التعرف على مدى استمرارية تأثير البرنامج لتنمية مفهوم كل من اللعب والثقة والتسامح لدى طلبة التعليم الأساسي في محافظات قطاع غزة، ولتحقيق هذه الأهداف قامت الباحثة باختيار عينة للدراسة تكونت من (550) طالباً وطالبة من طلبة الصف الخامس والسادس الأساسي في محافظات غزة للعام الدراسي 2012-2013. واستخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج التجريبي حيث استخدمت الباحثة استمارة لقياس مستوى الثقة بالنفس والتسامح، وبطاقة الملاحظة و توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج، لصالح المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس، ولقد كانت الفروق لصالح الإناث. وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المنطقة التعليمية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية بين التطبيق البعدي والتتبعي.

Authors
عبد الهادي, نيفين محمد صالح
Supervisors
الهمص, عبد الفتاح عبد العزيز
Typeرسالة ماجستير
Date2013
Languageالعربية
Publisherالجامعة الإسلامية - غزة
Citation
License
Collections
  • PhD and MSc Theses- Faculty of Education [1657]
Files in this item
file_1.pdf5.989Mb
Thumbnail

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of IUGSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisors

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback