• العربية
    • English
  • English 
    • العربية
    • English
  • Login
Home
Publisher PoliciesTerms of InterestHelp Videos
Submit Thesis
IntroductionIUGSpace Policies
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education
  • PhD and MSc Theses- Faculty of Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education
  • PhD and MSc Theses- Faculty of Education
  • View Item

Please use this identifier to cite or link to this item:

http://hdl.handle.net/20.500.12358/19974
Titleملامح التوجيه التربوي للداعية المسلم في السنة النبوية وسبل الاستفادة منها في تطوير أداء الداعية المعاصر
Title in Arabicملامح التوجيه التربوي للداعية المسلم في السنة النبوية وسبل الاستفادة منها في تطوير أداء الداعية المعاصر
Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تعرف ملامح التوجيه التربوي للداعية المسلم في السنة النبوية في المجال العقائدي، والمجال الاجتماعي، والمجال الأخلاقي، والمجال التعليمي، والمجال الجهادي، وقد استخدم الباحث المنهج التحليلي، حيث قام الباحث بجمع عدد من الأحاديث الصحيحة الواردة في كتابي البخاري ومسلم واستنبط منها مجموعة من التوجيهات التربوية حيث صنفها ضمن مجالات خمسة وهي: العقائدي، والاجتماعي، والأخلاقي، والتعليمي، والجهادي، كما استخدم الباحث أداة المقابلة لبعض المتخصصين في مجال الدعوة والتربية الإسلامية لاقتراح سبل لتطوير أداء الداعية المعاصر، ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها ما يلي: 1ـ توجيه السنة النبوية للداعية المسلم في شتى جوانب حياته. 2. أن هناك مجموعة من التوجيهات التربوية التي استخدمها النبي صلى الله عليه وسلم في توجيه صحابته رضي الله عنهم جميعاً. 3. أن السنة النبوية تضمنت أسساً تربوية اعتمدت عليها الدعوة الإسلامية في توجيه الدعاة. 4. أن أساليب تربية النبي صلى الله عليه وسلم لأصحابه تميزت بالتنوع والمرونة والتكامل والشمول مما جعلها صالحة لكل زمان ومكان ولكل فئات البشر. 5. استثمار النبي صلى الله عليه وسلم لأوقات الفراغ والأحداث لتوجيه الصحابة الكرام. ومن أهم توصيات الدراسة ما يلي: ضرورة اهتمام التربويين بالسيرة النبوية فهي غنية بالأسس والمبادئ والأساليب والتوجيهات التربوية التي يمكن تفعيلها في الميدان التربوي. ضرورة توظيف الأحداث الماضية في السيرة النبوية بمعالجة بعض الأحداث الجارية ومعالجتها إذا ما تشابهت معها. ينبغي على الدعاة الاستفادة من التوجيهات التي استخدمها النبي صلى الله عليه وسلم لتوجيه الناس. حرص الداعية أن يكون قدوة لغيره من المسلمين في أفعاله وأقواله وتصرفاته.

Authors
ابو القمصان, جمال محمد موسى
Supervisors
شلدان, فايز كمال
Typeرسالة ماجستير
Date2014
Languageالعربية
Publisherالجامعة الإسلامية - غزة
Citation
License
Collections
  • PhD and MSc Theses- Faculty of Education [1657]
Files in this item
file_1.pdf1.652Mb
Thumbnail

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of IUGSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisors

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback