• العربية
    • English
  • English 
    • العربية
    • English
  • Login
Home
Publisher PoliciesTerms of InterestHelp Videos
Submit Thesis
IntroductionIUGSpace Policies
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Engineering
  • Staff Publications- Faculty of Engineering
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Engineering
  • Staff Publications- Faculty of Engineering
  • View Item

Please use this identifier to cite or link to this item:

http://hdl.handle.net/20.500.12358/23443
Titleبرنامج تدريبي لغوي لتنمية كفاءة الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم لدى طالبات اللغة العربية بجامعة الأقصى
Title in Arabicبرنامج تدريبي لغوي لتنمية كفاءة الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم لدى طالبات اللغة العربية بجامعة الأقصى
Abstract

ملخص الدراسة: هدفت الدراسة إلى تعرّف مستوى كفاءة الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم لدى طالبات اللغة العربية بجامعة الأقصى، وتعرف فاعلية البرنامج التدريبي اللغوي في تحسين مستوى هذه الكفاءة، والكشف عن الفروق في مستوى كفاءة الفهم اللغوية في المجموعة التجريبية التي تعزى لعدد الأجزاء المحفوظة وعدد الأجزاء المقروءة أسبوعياً من القرآن الكريم. واستخدم الباحث المنهجين الوصفي والتجريبي، وأجرى الباحث دراسته التجريبية على عينة عشوائية بلغت(105) طالبات، وقام الباحث ببناء ثلاث أدوات استخدمها في الدراسة هي: قائمة مهارات الفهم اللغوية لغريب بعض مفردات القرآن الكريم، واختبار كفاءة الفهم اللغوية الاستطلاعي، ثم الاختبار الأصلي للدراسة الذي طبق قبلياً وبعدياً. وأشارت نتائج الدراسة إلى أن المتوسط العام لكفاءة الفهم اللغوية للطالبات في التطبيق القبلي بلغ (18.41) بمعدل (46%)، كما أشارت إلى وجود فروق دالة عند مستوى(0.01) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي لصالح التجريبية، وعدم وجود فروق في مستوى كفاءة الفهم اللغوية في المجموعة التجريبية تعزى لعدد الأجزاء المحفوظة من القرآن الكريم، أو لعدد الأجزاء المقروءة أسبوعياً منه، كما أشارت إلى أن المجموعة التجريبية وصلت لمستوى كفاءة الفهم اللغوية الافتراضي الذي حددته الدراسة وهو(80%).

Authors
عبد الجواد, إياد إبراهيم
TypeJournal Article
Date2016
Languageالعربية
Published inIUG Journal of Educational and Psychological Sciences
SeriesVolume: 24, Number: 3
Publisherالجامعة الإسلامية - غزة
Citation
License
Collections
  • Staff Publications- Faculty of Engineering [908]
Files in this item
1684-5950-1-PB.pdf4.645Mb
Thumbnail

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of IUGSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisorsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsSupervisors

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

The institutional repository of the Islamic University of Gaza was established as part of the ROMOR project that has been co-funded with support from the European Commission under the ERASMUS + European programme. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Contact Us | Send Feedback